Begin dit jaar hebben wij een laatste update gegeven over de zonne-installatie bij Beukehof van Dam en reden genoeg om je op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen. Eén lichtpuntje is bereikt en dat is dat de installatie nu in handen is van JP-Installaties uit Kamerik die de problemen voortvarend heeft opgepakt.

Nadat installateur Wijsman en Verburg eindelijk verbeterpunten uit de herkeuring in april had uitgevoerd was er hoop op betere prestaties. Dit vervloog echter al snel omdat er een nieuw probleem opdook: Op diverse schijnbaar willekeurige momenten sprongen de aardlekschakelaars van één of zelfs beide omvormers uit. En deze kunnen alleen handmatig weer ingeschakeld worden. We hebben naast diverse ritjes naar het erf ook vele malen de goedheid van de familie van Dam gevraagd om onze schakelaar(s) weer om te zetten.

Bij deze problemen gaf de installateur nauwelijks reactie op onze hulpvragen, zelfs nadat we aangetekende brieven hadden verstuurd bleef het stil. In augustus, nadat de twee belangrijkste zomerse maanden wat opbrengsten betreft tegengevallen waren door zowel de schakelaar en de congestie, is dan eindelijk weer een monteur ter plekke geweest en is er aan knoppen gedraaid. Voor een periode van ruim zes weken leek het lek boven, met in augustus ruim 9,6 MWh opbrengst. Het kan dus kennelijk wel!

Hier zat echter ook een addertje onder het gras. Onze omvormers deden het goed, maar bij die van familie van Dam gaf juist extra veel storing en viel de opbrengst tegen. Het probleem was verplaatst. Na gezamenlijk overleg met van Dam hebben we de installateur een ultimatum van 14 dagen gegeven om dit op te lossen. Helaas opnieuw geen reactie, en hebben we uiteindelijk met een aangetekende brief afscheid genomen van deze installateur.

Met JP-installaties uit Kamerik hebben we goede afspraken gemaakt voor het overnemen van de garanties, technisch beheer en een verzoek om met een oplossing te komen. Een investering van ongeveer € 970 is nodig om de installatie te verbeteren.

De laatste termijnfactuur hebben we niet betaald. Uit deze reservering willen we de keuringskosten en recente aanpassingen betalen en een claim in dienen voor gemiste opbrengsten.

We gaan nu de wintermaanden in, dus met de beperkte opbrengst is het lastig te vergelijken, maar met een aantal zonnige dagen in oktober / november zien we dat de installatie nu naar verhouding redelijk presteert.

Martien Kok en Koen Hordijk

Categorieën: Nieuws